INNOVATION SKABT I SAMARBEJDE

BORGER-APP GIVER KOMMUNEN TIP OM REPARATIONER

icon-check.png

Ved en fælles indsats har en række kommuner udviklet app’en ‘Rapport fra Stedet’, hvor borgere kan indberette tilfælde af fx huller i vejen og mørklagte gader direkte fra mobilen. Muligheden for at give et hurtigt tip har betydet flere henvendelser og forenklede sagsgange i flere kommuner, fx har Fredericia fået 931 indberetninger fra februar til august 2016.

icon-before.png

Når borgerne ville melde om fejl og mangler på kommunale arealer, måtte borgerne typisk bruge et skema på kommunens hjemmeside eller sende en mail. Derfor satte Frederikssund og Helsingør kommuner sig i 2010 for at udnytte borgernes viden og observationer på en mere effektiv måde. De to fik hurtigt fem andre kommuner med ombord og med hjælp fra firmaet Addin, udviklede de ‘Rapport fra Stedet’. Samarbejdet mellem kommunerne er i dag samlet i netværket OS2geo, der er en undergruppe i OS2 – Offentligt Digitaliseringsfællesskab.

icon-now.png

Opdager en borger et ødelagt vejskilt, kan vedkommende nu straks give kommunen besked. Fremgangsmåden er simpel: Borgeren kan åbne den gratis app ‘Rapport fra Stedet’ på mobilen og vælge en kategori for indberetningen, så henvendelsen ender det rigtige sted. Dernæst fotograferer borgeren skiltet og knytter en lille kommentar til sagen. Mobilens gps sørger for at angive den rette lokation. Når skaden er udbedret, kan app’en sende en besked retur til den borger, som igangsatte processen.

Løsningen er af typen ‘open source’ og ligger frit tilgængelig på nettet. Fremtidige brugere skal blot downloade en kildekode og kan derefter ændre og tilpasse app’en efter lokale behov. Løsningen er gratis at installere, men hver af kommunerne i OS2geo betaler et årligt beløb på 15.000 kr. til finansiering af drift og indkøb af fælles serverplads i den såkaldte sky, som alle brugere kan koble sig på for at køre systemet.

Muligheden for tilpasning har fået nogle kommuner til at lade app’en klare andre opgaver. Det kan fx være intern kommunikation mellem medarbejderne i Syddjurs, eller som redskab til helt specifikke formål – fx registrering af bjørneklo i Jammerbugt. I dag bruges app’en blandt andet af disse kommuner: Dragør, Fredericia, Frederiksberg, Frederikssund, Greve, Guldborgsund, Helsingør, Jammerbugt og Syddjurs.

icon-reuse.png

Hvis du vil genbruge løsningen, så kontakt:

Jesper Horn Larsen, afdelingschef for Plan & Teknik, Dragør Kommune
23 31 70 26, jesperl@dragoer.dk

Bodil Christensen, GIS-medarbejder, Fredericia Kommune,
72 10 76 92, bodil.christensen@fredericia.dk

Hasse Hauch, GIS- og digitaliseringschef, Frederiksberg Kommune,
28 98 43 04, haha09@frederiksberg.dk

Inga Vibeke Raun Tordrup, GIS-medarbejder, Frederikssund Kommune,
47 35 23 42, intor@frederikssund.dk

Maria Kristensen, vejingeniør, Greve Kommune,
43 97 94 27, vlm@greve.dk

Ole Dittmer Andersen, afdelingsleder, Center for teknik og miljø, Guldborgsund Kommune,
54 73 20 75, oda@guldborgsund.dk

Erling Kristensen, GIS-koordinator, Helsingør Kommune,
49 28 24 21, ekr53@helsingor.dk

Karen Frederiksen, GIS-koordinator, Jammerbugt Kommune,
72 57 73 13, kaf@jammerbugt.dk

Allan Gyldendal Frederiksen, GIS-koordinator, Syddjurs Kommune,
30 92 47 49, agf@syddjurs.dk

Rune Tvilum, Full Stack Developer, ADDIN.DK ApS,
21 93 27 03, rune@addin.dk

Læs mere om samarbejde på tværs i kapitel 6 i bogen "Innovationsbarometeret – højere effektivitet og kvalitet i den offentlige sektor gennem innovation." Læs e-bogen gratis her